I Gauldal Fotballklubb spiller 31 fotballag i ulike aldersgrupper. Klubben har 350 medlemmer og holder til i Gauldal, ca 30 minutter sør for Trondheim. For at klubben skal fortsette å leve, er det avgjørende at barn og unge har muligheten til å spille fotball. Det krever at treningsavgiften holdes så lav som mulig. For å oppnå dette må alle bidra til å samle inn penger til klubbkassen. Nå har Gauldal FKs 350 medlemmer gjennomført et salg med Dugnaden.no.
Tidligere har vi solgt toalettpapir fra andre leverandører, men prisene økte så mye under pandemien at vi tok en pause. I år prøvde vi å selge andre produkter, men vi syntes det gikk dårlig. Da kom det inn et ønske om å selge toalettpapir igjen. Etter å ha søkt litt på nettet, fant vi Dugnaden.no. Da vi leste på nettsiden deres, virket det veldig enkelt for oss som klubb å selge produktene deres. Det som fikk oss til å teste Dugnaden.no, var at vi ikke trengte å betale for produktene på forhånd, sier Arild.
Dugnaden.no gjorde det enkelt
Kundene som bestilte produkter fra Gauldal FK, betalte ordrene direkte på Dugnaden.no. Etter at den totale bestillingen var gjort og produktene levert, fikk fotballklubben hele fortjenesten rett inn på bankkontoen. Arild forteller at de tidligere hadde gjennomført andre dugnader hvor de måtte kjøpe inn toalettpapir for flere hundre tusen kroner. Hvis ikke alt ble solgt, gikk det utover klubbens fortjeneste, og i verste fall kunne det bli et tap. Nå kunne alle medlemmene først ta opp bestillinger, og deretter sendte Dugnaden.no kun ut akkurat så mange produkter som var solgt.
– Dugnaden.no gjorde det veldig enkelt for oss som klubb. Vi organiserte bare salget. Det eneste vi trengte å gjøre var å velge ut hvilke produkter vi skulle selge, sende ut informasjon til medlemmene, og så organisere utdelingen av produktene. Fortjenesten vår ble rundt 170 000 kroner, og i år var dette bare en ekstra dugnad, så jeg tror vi kan selge enda mer neste gang. Alle var veldig fornøyde med hvordan det fungerte, så vi kommer til å bruke Dugnaden.no igjen neste år. Da har vi som mål å doble fortjenesten vår, sier Arild.
Brukte den personlige lenken
Gauldal FK valgte å selge toalettpapir, tørkepapir, førstehjelpsskrin og tennposer. Nesten alle klubbens 350 medlemmer var med og solgte. Denne gangen testet de en såkalt søskenmoderering. For eksempel, hvis alle medlemmer måtte selge fem produkter, skulle en familie med tre barn slippe å selge 15 produkter. Reglene ble satt slik: fem produkter for første søsken, tre for andre, og ett for tredje. Familien i dette eksempelet måtte da selge åtte produkter totalt. Et godt tips for å finne en rettferdig struktur for salget.
– Alle som deltok fikk sin egen lenke som var veldig enkel å bruke. Min sønn heter Mats, for eksempel, og når man åpnet hans lenke, stod det noe sånt som “Mats selger dugnadsprodukter for Gauldal Fotballklubb. Dette for å tjene penger til treningsavgiften. Håper du har lyst til å bidra.” Man så tydelig hvem som var avsender. Via lenken kom man inn på Dugnaden.no, og hvis man ville handle, var det bare å velge produkt og betale direkte på siden. Det var veldig enkelt for selgerne, sier Arild.
30 paller med toalettpapir
Fotballklubbens medlemmer var positive til å selge med Dugnaden.no. Alle visste at fortjenesten gikk til å holde treningsavgiften lav, og pengene gikk tilbake til medlemmene. Før salget startet, satte Arild en dato for salgsperiodens start og slutt, samt en dato for leveransen av produktene. Arild administrerte salget, men da rundt 30 paller med toalettpapir ble levert og skulle deles ut, trengte han hjelp.
– Det er vel egentlig utdelingen som krever litt arbeid. Nesten 30 paller med papir stod ute i regnet, så det var litt hektisk, men det gikk fint fordi vi var mange som hjalp til. Det eneste vi kan forbedre til neste år, er å organisere utdelingen tydeligere. Vi hadde for eksempel to typer toalettpapir. Enten må vi være tydeligere med at det er to forskjellige typer, eller kanskje vi bare selger én type toalettpapir. Det ville gjort det litt enklere, men vi får se, sier Arild.
En problemfri dugnad!
– Det var som sagt veldig, veldig enkelt å gjennomføre denne dugnaden. Det var helt problemfritt! Det hjalp at jeg fikk mye informasjon fra nettsiden allerede fra starten av, og alle har vært fornøyde med produktene. Det viktigste for oss var at vi ikke trengte å legge ut penger selv. Det gjorde det mye tryggere og enklere for oss. Vi har bare positivt å si om Dugnaden.no. Neste år planlegger vi å selge med Dugnaden.no i mai måned. Det gjelder å finne en periode hvor ingen andre klubber selger, og vi har merket at det er bra for oss å starte sommeren med en salgsperiode, avslutter Arild.
Bilde nummer 2: Sportslig leder Tore Stensås til venstre, og Tomasz Krawiec som er materialansvarlig